Wraz z wiosną rozpoczyna się długo wyczekiwany początek sezonu rowerowego. Niezależnie czy jeździsz na rowerze od lat, czy to dopiero Twój kolarski debiut, zanim zaczniesz przemierzać kilometry, warto wykonać rutynowy przegląd roweru. Dziś podpowiemy, o czym warto pamiętać, zanim wyruszycie w trasę swoim jednośladem. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem było solidne zabezpieczenie roweru na zimę. Konserwacja jednośladu przed sezonem zimowym z pewnością pozwoliła zmniejszyć liczbę koniecznych prac wiosną. Oto praktyczne i sprawdzone porady na przygotowanie roweru do sezonu.
Na początek mycie i czyszczenie roweru
Przygotowanie roweru do sezonu warto zacząć od umycia roweru. Nawet jeżeli stał w garażu, piwnicy, to przez kilka miesięcy snu zimowego zebrał na sobie zapewne solidną warstwę kurzu. Oczywiście, jeżeli trzymaliście rower np. na balkonie, to porządne wyczyszczenie jest obligatoryjne – zanieczyszczenia mogą mieć wpływ na działanie roweru, a co za tym idzie, nasz komfort jazdy. Rower możesz umyć przy pomocy myjki niskociśnieniowej, lub po prostu przy pomocy gąbki, szczotek i wody z detergentem (najlepiej uniwersalny płyn o właściwościach odtłuszczających). Myjemy przede wszystkim ramę, błotniki, kierownicę, koła itd. Golenie amortyzatora (w rowerach MTB i crossowych) należy przetrzeć uważnie wilgotną szmatką, aby nie wprowadzić wody do amortyzatora. Elementy możesz w tym kroku ominąć – wrócimy do nich w następnym punkcie. Po dokładnym umyciu roweru płuczemy go czystą wodą. Następnie pozostawiamy rower na kilka minut, aby lekko przesechł i wycieramy go do sucha miękką ściereczką. Pozbycie się wilgoci ze wszelkich zakamarków jest ważne, aby zminimalizować ryzyko korozji.
Czyścimy łańcuch i napęd w rowerze
Elementy napędu utrzymane w dobrej kondycji, gwarantują lepszą jakość jazdy. Regularne czyszczenie tych elementów zapewnia im także dłuższą żywotność i zmniejsza ryzyko awarii na trasie. Czyszczenie napędu zaczynamy od dokładnego wyczyszczenia łańcucha. Najlepszym sposobem jest zdjęcie go przy pomocy rozkuwacza (możliwe w przypadku łańcuchów wyposażonych w spinki), a następnie zanurzenie w kąpieli z benzyny ekstrakcyjnej. Po kilku godzinach łańcuch będzie w idealnym stanie. Do czyszczenia napędu w rowerze najlepiej użyć specjalnego preparatu odtłuszczającego, a także stworzonych w tym celu, odpowiednio wyprofilowanych szczotek. Podczas czyszczenia kasety, zwróć uwagę, aby dokładnie usunąć brud spomiędzy zębatek. Czyszczenie napędu – szczególnie po raz pierwszy – bywa dość czasochłonne. Jednak po pierwszej jeździe na tak przygotowanym rowerze, przekonasz się, że było warto!
Czas na smarowanie łańcucha
Gdy już napęd i łańcuch zostaną precyzyjnie wyczyszczone i odtłuszczone, a także osuszone, czas na konserwację wszystkich elementów, które tego potrzebują. W pierwszej kolejności smarujemy łańcuch. Uwaga! Do konserwacji łańcucha pod żadnym pozorem nie stosujemy smaru stałego, olejów roślinnych czy smarów do pił! Najlepszym preparatem będzie specjalny olej do łańcucha. Dzięki swoim właściwościom smarującym preparat usprawni pracę łańcucha. Należy pamiętać jednak o odpowiedniej aplikacji oliwki na łańcuch – zakrapiamy nią każde ogniwo łańcucha po kolei. Tak precyzyjnie zakropiony łańcuch pozostawiamy na kilka minut, aby olej wpłynął do środka ogniw. Pozostały olej dokładnie wycieramy do sucha – w przeciwnym razie szybko się zabrudzi i zwyczajnie przyklei się do niego brud.
Dokładnie sprawdź hamulce
Dobra jazda na rowerze, to bezpieczna jazda! Niezależnie czy czekają Cię techniczne zjazdy na rowerze MTB, czy zamierzasz wybrać się na wyprawę bike packingową, czy po prostu planujesz weekendowe wycieczki rowerowe w rodzinnym gronie – niezawodne hamulce są obowiązkowe. Dlatego przed sezonem koniecznie sprawdź ich sprawność. Na początku sprawdź stan klocków hamulcowych (w przypadku hamulców tarczowych i V-brake). Jeżeli ich stan nie jest najlepszy, warto zdecydować się na wymianę. Nawet jeżeli uznasz, że klocki hamulcowe są w dobrym stanie, warto przeczyścić je preparatem odtłuszczającym lub benzyną ekstrakcyjną. Tymi samymi preparatami wyczyść także tarcze hamulcowe – pamiętaj, by ściereczka, jaką wycierasz klocki i tarcze, była czysta, bez żadnych śladów smaru. Przedostanie się smaru na elementy hamulca, może skutkować poważną awarią hamulców. Skontroluj także linki hamulcowe, czy nie są pozaginane lub zardzewiałe. Jeżeli budzą Twoje zastrzeżenia, to koniecznie wymień je, nie ryzykuj jazdy z niesprawnymi hamulcami.
Koła do kontroli!
Zanim wsiądziesz na rower i obierzesz interesujący Cię kurs, koniecznie skontroluj stan kół. Podczas jazdy koła naszego roweru często mają kontakt z różnego rodzaju przeszkodami. Wysokie krawężniki, korzenie, kamienie potrafią skutecznie naruszyć prawidłową geometrię naszych kół. Jak sprawdzić, czy koła są proste? Stan przed rowerem, unieś kierownicę i zakręć delikatnie kołem – jeżeli będzie skrzywione, to z pewnością rozpoznasz to po charakterystycznym, nierównym ruchu koła (lekko na boki). Najczęściej w takim przypadku wystarczy wizyta w serwisie, czasem jednak konieczna jest wymiana całego koła.
Bardzo ważne jest też skontrolowanie stanu opon i dętek. Sprawdź, czy opony nie sparciały, lub nie popękały. Warto w tym celu, najlepiej kilka dni przed jazdą, uzupełnić powietrze w oponach zgodnie ze wskazaniami producenta. Jeżeli na drugi dzień powietrze w oponach będzie na odpowiednim poziomie, to dobry znak. Jednak taka metoda pozwala wykluczyć przebitą dętkę, uszkodzoną oponę, lub nieszczelność wentyli. Na dłuższą przejażdżkę zawsze warto wziąć ze sobą zapasową dętkę, a także zestaw łyżek do opon, aby w razie awarii wymienić przebitą dętkę.
Ustawiamy prawidłowo siodełko
Warto także sprawdzić, czy siodełko jest na odpowiedniej wysokości. Ustawienie wysokości siodełka zajmuje chwilę, a może w znaczącym stopniu poprawić komfort jazdy. Nieprawidłowo ustawione siodełko może być przyczyną bólu kolan, pleców drętwienia rąk i nóg. Tymczasem siodełko możesz ustawić w kilku prostych krokach. Zacznij od ustawienia korby z pedałem tak, aby tworzyła przedłużenie rury podsiodłowej. Najlepiej poprosić kogoś o pomoc w przytrzymaniu roweru, lub stanąć przy ścianie – tak, aby móc oprzeć piętę na pedale znajdującym się na dole. W takiej pozycji noga powinna być wyprostowana. Gdy położysz stopę na pedale w takiej pozycji, jak podczas jazdy, wówczas noga powinna być lekko ugięta. Zablokuj siodełko w ustalonej pozycji, a następnie udaj się na jazdę próbną. W czasie jazdy kolana nie powinny odchylać się na zewnątrz, a nogi powinny się prawie całkowicie prostować w kolejnych fazach pedałowania.
A może czas na nowy rower?
Przeglądając rower trafiasz na coraz to nowe usterki? Elementy roweru zużywają się podczas jego eksploatacji. Czasem naprawa może być bardzo kosztowna i nie dawać 100% pewności, czy w krótce kolejna część nie będzie wymagała wymiany. Rower wciąż A może stary rower przestał być po prostu wygodny? Jazda rowerem powinna być przyjemnością, dlatego warto wybrać model, który będzie dopasowany do Twoich oczekiwań i możliwości, a także będzie odpowiedniej wielkości – a co najważniejsze – sprawny!
Zapraszamy do naszego sklepu Rowery Białołęka, w którym znajdziesz wiele modeli rowerów na każdą kieszeń. Nasi specjaliści doradzą Ci najlepszy model, a także odpowiedzą na wszelkie pytania.