Wiosenne słońce, ciepłe powietrze i budząca się do życia natura, zachęcają do aktywności fizycznej. Nic dziwnego, że właśnie o tej porze roku otrzymujemy od klientów najwięcej zapytań dotyczących wyboru roweru. Świeżo upieczeni amatorzy dwóch kółek często zastanawiają się, jaki model roweru wybrać. Biorąc pod uwagę bardzo obszerną ofertę producentów rowerów, to wybór tego jedynego modelu może przysporzyć problemów – szczególnie gdy użytkownik nie ma zbyt dużego doświadczenia i tak naprawdę nie wie, czego oczekiwać od danego modelu. Z myślą o początkujących rowerzystach, poszukujących roweru idealnie dopasowanego do potrzeb postanowiliśmy przybliżyć Wam sylwetki najpopularniejszych modeli rowerów. Dziś zajmiemy się rowerem crossowym – jednym z najbardziej uniwersalnych modeli. Z tego wpisu poznasz cechy roweru crossowego, jego zalety i wady, a także przeznaczenie.
Czym charakteryzuje się rower crossowy?
Od dłuższego czasu mówi się, że producenci dążą do stworzenia modeli rowerów o wąskich specjalizacjach. Tymczasem rower crossowy jest doskonałym przykładem roweru uniwersalnego. Dzięki swojej konstrukcji cross może być wszechstronnie użytkowany. Rowery crossowe zostały stworzone o amatorach jazdy rekreacyjnej. Co najważniejsze, można pokonywać nimi większość ścieżek, na których nie napotkamy większych przeszkód technicznych. Rower crossowy odznacza się dość sportową sylwetką – jednocześnie pozostaje lekki i komfortowy. Często porównuje się rower crossowy do trekkingowego, z zaznaczeniem, że został on uszczuplony o całe wyposażenie dodatkowe – błotniki, bagażnik, dzwonek, czy lampki. Oczywiście wygląd roweru crossowego może się różnić w zależności od producenta. Część marek rowerów crossowych do złudzenia przypomina rowery trekkingowe bez akcesoriów. Sylwetka podczas jazdy na takim rowerze jest dość wyprostowana. Można także zaobserwować, że duża część modeli na nieco bardziej agresywną geometrię ramy niż trekkingowi kuzyni – jednak wciąż zapewniającą duży komfort podczas jazdy. Przyjrzyjmy się zatem dokładnie rowerowi crossowemu, aby móc się przekonać, co czyni go tak niezwykle komfortowym jednośladem.
Jak zbudowany jest rower crossowy?
Rama w rowerze crossowym
Zacznijmy od ramy roweru crossowego. Ma ona dość klasyczny, tradycyjny kształt i przypomina nieco rowery MTB przeznaczone do jazdy rekreacyjnej. Proporce geometrii ramy zostały tak zaprojektowane, aby jazda na rowerze crossowym była odprężająca i stabilna. Rama roweru wykonana jest najczęściej z lekkiego aluminium, które zapewnia rowerowi trwałość, odpowiednią sztywność, a także niską wagę (co docenisz na podjazdach, wnoszeniu po schodach, czy przenoszeniu przez przeszkody). Warto też wspomnieć, że rama roweru crossowego ma nity i śruby umożliwiające mocowanie akcesoriów, bagażników czy dodatkowych toreb. W ofercie producentów znajdziemy rowery crossowe damskie i męskie. W przypadku rowerów męskich górna rura jest umieszczona raczej poziomo, pod lekkim kątem. W przypadku modeli stworzonych z myślą o paniach znacznie obniżono poziomą rurę, aby ułatwić wsiadanie i schodzenie z roweru.
Podsumowując: rama roweru crossowego została zaprojektowana w taki sposób, aby rowerzysta czuł się w pełni komfortowo. Jazda tym jednośladem ma być przyjemna – nawet gdy na siodełku spędzamy długie godziny. Dzięki takiej ramie rower będzie lekki, funkcjonalny i wszechstronny. Do tego umożliwia dowolne wyposażenie w zależności od okazji – od przejażdżki za miasto, jazdę do pracy, po kilkudniową wyprawę.
Kierownica w rowerze crossowym
Czy wiesz, że źle ustawiona kierownica, może odebrać Ci radość z rowerowej przejażdżki? W przypadku rowerów crossowych istnieje często możliwość regulacji wspornika kierownicy. Dzięki regulacji kąta i wysokości kierownicy możesz uniknąć drętwienia dłoni, a także pozwoli Ci uzyskać stabilną pozycję na rowerze. Kierownica w crossie jest kształtem podobna do kierownicy w MTB, jest prosta, dość szeroka i wygodna. Umożliwia montaż dzwonka, oświetlenia, a także praktycznej torby.
Jakie koła i opony najczęściej są stosowane w rowerach typu cross?
Większość modeli rowerów crossowych wyposażonych jest w koła wielkości 28 cali, (zwane inaczej 700c). Taki rozmiar kół sprawia, że pojazd jest wystarczająco zwrotny w zakrętach, a jednocześnie możesz cieszyć się szybką jazdą i pełną stabilnością. Wspomnianą stabilność zapewniają także dość szerokie opony – najczęściej spotykamy ogumienie o szerokości 35-45 mm, która najczęściej stosowana jest także w rowerach trekkingowych i gravelach. Zwykle zalecane są opony o niewielkim bieżniku, co zapewni szybkie toczenie się bez oporów po asfaltowych i utwardzonych ścieżkach oraz drogach, a jednocześnie zapewnią przyczepność na leśnych duktach.
Amortyzator w rowerze crossowym
Dla zwiększenia komfortu jazdy po nierównym podłożu (co w przypadku niektórych dróg czy ścieżek rowerowych oznacza większe nierówności, niż w przypadku leśnej ścieżki) rowery crossowe wyposażone są w amortyzator. Ma on znacznie mniejszy skok niż np. w rowerach MTB, ponieważ wynosi on zwykle około 50 – 65 mm. Taki typ amortyzatora pozwala na dobre tłumienie drgań i pracę na nierównym terenie, ale jednocześnie jest lekki i nie zwiększa znacząco wagi roweru. W przypadku tańszych rowerów crossowych stosowane są amortyzatory sprężynowych, ale w modelach z wyższej półki cenowej raczej spotkamy już amortyzatory powietrzne (odznaczające się lepszą pracą i mniejszą awaryjnością).
A jaki napęd będzie najlepszy w rowerze crossowym?
Konstruktorzy rowerów crossowych w przypadku przerzutek pozostali przy klasycznym rozwiązaniu. Zatem najczęściej z przodu napęd wyposażony jest w 3 tarcze, a z tyłu – w zależności od wersji, możemy spodziewać się od 7 do 10 przełożeń. Taka konstrukcja napędu zapewnia bardzo szeroki zakres przełożeń. W praktyce oznacza to znacznie ułatwione podjazdy, a podczas jazdy z górki, po asfalcie możemy dzięki twardemu przełożeniu solidnie się rozpędzić. Jest to bardzo uniwersalny rodzaj napędu, odznaczający się dużą uniwersalnością – czyi doskonale wpisuje się w ideę roweru crossowego. Należy jednak pamiętać podczas jazdy, aby łańcuch nie pracował na dużym przekosie, ponieważ wpłynie to negatywnie na jego żywotność.
Hamulce w rowerze crossowym
Dobre hamulce w rowerze to podstawa – szczególnie gdy chcemy pokonywać nim szybko długie dystanse. W rowerach crossowych bardzo często można spotkać hamulce typu v-brake. Jeżeli wybierzemy bardziej zaawansowany model crossa, wówczas najczęściej stosowane są hamulce tarczowe Shimano – są niezawodne przy każdej pogodzie i odporne na przegrzewanie się.
W jakim terenie sprawdzi się rower crossowy?
Dużą zaletą roweru crossowego jest jego wszechstronność. Dzięki świetnemu napędowi możesz szybko i łatwo pokonywać zarówno płaskie drogi, jak i sprawnie pokonywać kilometry w pagórkowatym terenie. Jeżeli nie jesteście pewni, w jakim konkretnym terenie będziecie jeździć na co dzień, albo macie w planach przejechać z południa Polski na północ i chcecie być przygotowani na każdą nawierzchnię – rower crossowy będzie idealnym rozwiązaniem! Cross może towarzyszyć Ci w różnych okolicznościach. Dzięki rozmieszczonym na ramie punktach montażowych możesz przymocować błotniki, a także oświetlenie, co z pewnością przyda się podczas jazdy przez miasto. To także doskonały kompan długich wypraw. Na nierównościach amortyzator i szersze opony zagwarantują komfort jazdy. Z łatwością też przymocujesz sakwy i torby, w których przewieziesz cały bagaż. Ta wszechstronna maszyna sprawdzi się nawet na łatwych leśnych szlakach. Szybkość i lekkość jazdy, jaką zapewnia rower crossowy, sprawi, że pokonacie więcej kilometrów w krótszym czasie – a to oznacza jeszcze ciekawszą wyprawę, pełną przygód!