Miłośnicy jazdy na rowerze wciąż poszukują nowych rozwiązań, dzięki którym aktywność ta będzie im sprawiać jeszcze większą przyjemność. Doskonale wiedzą o tym producenci jednośladów, którzy oferują swoim klientom coraz ciekawsze i nowatorskie propozycje. Pierwotnie dążono do stworzenia roweru, który poradzi sobie w każdych warunkach — tak właśnie powstał rower MTB typu all mountain. Przez lata rowery górskie ewoluowały, a na skutek tych ewolucji powstało wiele rodzajów modeli. Jednym z efektów tych ewolucji jest rower gravel. W zasadzie można powiedzieć, że wraz z pojawieniem się gravela rozwój rowerów zatoczył koło – po etapie rowerów uniwersalnych pojawiła się faza na rowery bardzo specjalistyczne — crossowe, turystyczne, MTB, szosowe, przełajowe, aż pojawił się rower gravelowy. Gravel przedstawiany jest jako rower uniwersalny, który zastąpi Ci praktycznie wszystkie dotychczas posiadane rowery. Czy rzeczywiście tak jest? Który rower warto mieć — MTB czy gravel? Na to pytanie odpowiemy w dzisiejszym artykule.
Rower MTB — czyli ruszamy na kolarski podbój gór
Jednymi z popularniejszych jednośladów są rowery MTB. Odznaczają się one sportową geometrią, która poprawia stabilność i manewrowanie rowerem na nierównościach, podjazdach i zjazdach. Rower MTB wyposażony jest także w amortyzację, która znacznie zwiększa komfort jazdy po nawet bardzo dużych nierównościach terenu, takich jak skały czy korzenie. W rowerze MTB posiadamy także przerzutkę o szerokim zakresie, tak by podjazdy były jak najmniejszym utrapieniem — najczęściej spotykane są dwa przełożenia z przodu, choć coraz większą popularność zdobywają przerzutki z jedną zębatką z przodu. Do tego jeszcze odpowiednio szerokie opony z bieżnikiem zapewniającym przyczepność w trudnych warunkach nałożone na obręcze kół o średnicy 27,5 cm lub 29 cm. W rowerze MTB ważne są niezawodne hamulce, dlatego najczęściej stosowane są hamulce hydrauliczne. Zapewniają odpowiednią siłę hamowania, a także modulację. Spośród hamulców hydraulicznych możemy wyróżnić hamulce tarczowe i szczękowe- choć głównie stosuje się te pierwsze. W dużym uproszeniu tak można scharakteryzować rower MTB. Oczywiście modele różnią się od siebie osprzętem, materiałem, z którego wykonana jest rama (aluminium, carbon), wielkością oraz ceną.
Rowery MTB dostępne są w przeróżnych wariantach. Od bardzo podstawowych modeli, wyposażonych w amortyzator o niewielkim skoku, które sprawdzą się do jazdy po leśnych ścieżkach, przez rowery trailowe o wydłużonej ramie, rowery enduro, czy downhill pozwalające na szalone zjazdy po najtrudniejszych ścieżkach. Jednak cel roweru MTB jest jeden — umożliwić jazdę po trudnym, nierównym terenie i sprawić, że jazda ta będzie czystą frajdą.
Rower gravel — czyli rower uniwersalny
Kiedy w każdym kolarskim domu zagościło po kilka rowerów (MTB, rower szosowy, na wycieczki rodzinne, do jazdy po mieście) producenci przedstawili nam model mający być początkiem nowej ery w kolarstwie — rower gravel. Czym charakteryzuje się rower typu gravel? Idea stworzenia takiego modelu dwóch kółek narodziła się w Stanach Zjednoczonych, gdzie kilometrami ciągną się bezdroża. W tłumaczeniu z języka angielskiego „gravel” oznacza żwir, lub wysypany żwirem. To właśnie kwintesencja charakteru roweru typu gravel. Dzięki wprowadzonym przez producentów modyfikacjom rower gravelowy sprawdzi się nie tylko na szutrze, ale także jako rower miejski, do dojazdów do pracy, a także do jazdy po drogach asfaltowych i leśnych. Celem konstruktorów rowerów gravel było stworzenie maszyny, która da kolarzowi pełną wolność i wygodę na różnego rodzaju powierzchniach. Co czyni rower gravel modelem uniwersalnym? Z pewnością jego specyficzna konstrukcja — zatrzymamy się na dłuższą chwilę przy jej omówieniu.
Na pierwszy rzut oka gravel przypomina swoim kształtem rower przełajowy, a nawet nieco szosowy. Takie wrażenie możemy odnieść przez kształt kierownicy — tak zwany baranek, który jest specyficzny dla tych modeli i umożliwia szybszą i wygodniejszą jazdę na równym podłożu i dłuższych dystansach. Kierownica w gravelu jest nieco inna niż w rowerze szosowym. Końcówki kierownicy baranka są lekko rozchylone na zewnątrz, co ułatwia utrzymanie kierownicy i manewrowanie na nierównym terenie. Jednak gravel w przeciwieństwie do roweru przełajowego nie jest nastawiony na ściganie się, a raczej na wygodną jazdę przez długie kilometry. Świadczy o tym geometria ramy — charakteryzują go łagodne kąty ramy, co poprawia sterowność. Rama umożliwia także założenie grubszej opony, która zapewni dobrą przyczepność na leśnych ścieżkach. Opony do roweru typu gravel są znacznie grubsze niż te, w które wyposażone są rowery przełajowe i szosowe. Niektóre z modeli umożliwiają założenie grubszej opony, podobnej do tych stosowanych w modelach MTB.
Rower gravelowy ze sztywnym widelcem — czy to jest wygodne?
Rowery górskie cenimy za to, jaki komfort dają nam na nierównych ścieżkach. Odpowiedzialny jest za to amortyzator w widelcu, a w przypadku rowerów górskich z pełnym zawieszeniem również tylny damper. Czy zatem jazda rowerem ze sztywnym widelcem może byś komfortowa? Rowery gravelowe mają tak skonstruowaną ramę, żeby dobrze tłumiła drgania. Jazda po drogach szutrowych, nierównym asfalcie (dominującym niestety w polskim krajobrazie), a także leśnych drogach będzie bardzo wygodna. Większy dyskomfort może być odczuwalny na kamienistych ścieżkach, czy bardziej wystających korzeniach, jednak jeżeli występują one na trasie sporadycznie, to również nie powinny stanowić większego problemu. Dlaczego gravel nie ma amortyzatora? Powodem jest redukcja wagi — a zgodnie z wizją twórców, duża amortyzacja nie będzie nam potrzebna w czasie użytkowania tego roweru.
Gravel czy rower MTB?
Wiele kolarzy zastanawia się, czy lepszym rozwiązaniem będzie zakup gravela, czy może jednak rower górski. Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ to dość indywidualna kwestia. Rowery górskie sprawdzą się przede wszystkim na wąskich, wyboistych ścieżkach, w trudniejszym technicznie terenie. Za to na drogach żwirowych czy asfaltowych będą wolniejsze — przez szerokie opony stwarzające większe opory i amortyzację pochłaniającą energię. Rowery gravelowe są doskonałym wyborem, gdy marzymy o dalekich wyprawach naszym jednośladem. Umożliwiają montaż toreb, sakw, a także błotników — przy odpowiednim zagospodarowaniu i umiejscowieniu ich na ramie, możesz zabrać ze sobą nawet do 30 litrów bagażu. Wygodna konstrukcja sprawia, że możesz przemierzać kilometry szybko, sprawnie i w pełnym relaksie. Gravel to także świetna alternatywa na zimę, jeżeli latem głównie trenujesz na szosie. Szersze opony zapewniają lepszą przyczepność i stabilność na śliskim asfalcie. Stając się właścicielem gravela rozpoczynasz niesamowitą przygodę – jednak trzeba liczyć się z tym, że jazda po korzeniach czy kamienistych ścieżkach może być pewnym wyzwaniem. Jeżeli w Twojej okolicy przeważają trudne technicznie traile, a na szutry trafiasz sporadycznie, wówczas dobrym rozwiązaniem będzie rower MTB z opcją blokady amortyzatora. Takie rozwiązanie da CI komfort na zjazdach i większą dynamikę na podjazdach.
Wciąż zastanawiasz się, jaki model roweru będzie dla Ciebie odpowiedni? Zapraszamy do naszego salonu rowerowego na Białołęce w Warszawie. Znajdziesz u nas rowery górskie i gravel na każdą kieszeń. Zapewniamy fachowe doradztwo w doborze roweru!